Mye er sagt og skrevet om hvem som er favoritter i årets Corponor Offshore Race. I Bodø fikk vi sett SWAI i aksjon i går. Båten leverte en overbevisende kryss og viste med all tydelighet at dette er en båt som seiler bra.
I tillegg har noen greid å overbevise LYS-komiteen om at Dufour 34 haralt for høyt LYS-tall. Det er nå satt ned til 1,23 for performance utgaven og 1,22 for standard.
Selv har jeg seilt ombord en standard Dufour 34 med LYS-tall på 1,24 og var med å vinne mye.
Det betyr at URÆD vil seile opp som største favoritt. Med et LYS-tall på 1,23 vil den ha gjordt reint bord på de fleste regattaer i fjorårets sesong.
onsdag, april 30, 2008
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
3 kommentarer:
Ja, LYS-Tall kan man sikkert diskutere opp og i mente. I Tromsø så klarer vi ikke å holde båtfarten til Ada opp til 5m/s... Det vil si den seiler fra oss... Har vi for høyt eller Ada for lavt?
På Corponor i fjor så lå Springer på heggen vår i 2-3 timer... Vi seilte ikke fra før vi fikk litt mere vind. Har vi for høyt eller Springer for lavt??
Det er umulig å få ett rettferdig LYS under alle forhold. LYS skal være gjeldende under baneseilas, kryss-lens. Så jo ett godt eksempel på det i helgen med Al Capone. Før regattaen så sa folk at 1,74 er så høyt at det klarer de aldri å seile opp til, ellerpå så klager de på for lavt lystall. Og det etter EN seiles på slør!! for en halse...
Så det eneste vi på URÆD kan gjøre i år er å seile så bra at vi ville havnet på samme plass selv med 1,25 i LYS;-)
-Sverre:-)
PS!!
Det nye LYS-tallet på Dufour 34 kom fra den nordiske LYS komiteen. Det har aldri vært oppe til diskusjon i den Norske komiteen. Akkurat det samme med Elan340.
2 HENSIKTEN MED LYS
Hensikten med LYS-systemet er at båter av ulike typer skal kunne kappseile mot hverandre på en så rettferdig måte som mulig.
Dog kan ikke LYS-systemet - eller noe annet respittsystem som baseres på bare ett måletall - i dag gi full rettferdighet for båter hvor det relative fartspotensialet er avhengig av værforhold (eksempelvis kan en «lettvindsbåt» ikke få et LYS-tall som er like rettferdig i sterk vind og omvendt).
En utpreget unnavinds- eller kryssbåt kan heller ikke regne med å få et så rettferdig LYS-tall i gjennomsnitt som allround båter, da de førstnevnte er «sårbare» avhengig av regattaenes andeler av kryss, slør og lens.
LYS-systemet er først og fremst tiltenkt kappseiling med standard båter, men båter som avviker fra grunnstandard kan også få LYS-tall. Disse skal imidlertid settes slik at de er på den sikre siden.
LYS-systemet skal på ingen måte oppmuntre til endring av båtdata for å få konkurransefordeler i forhold til øvrige båter.
LYS-systemet skal være enkelt å forstå og bruke både for seilere og kappseilingsarrangører, og bidra til breddeseiling.
Hei Sverre!
Dette med LYS er ikke enkelt. Jeg prøver bare å få fram at du vil gå fra estimert topp 4 plassering til å bli absolutt favoritt.
Etter at du har blitt med i LYS-komiteen er det vanskelig ikke å komme med noen sleivspark etter at båten di gikk ned med 2 hundredeler
;)
Vi gleder oss til at dere kommer nedover. Uansett LYS-tall!!!
Sverre, for at den nordiske komitene skal ta initiativ til å endre LYS må den jo få et signal fra et sted, altså noen som vil ha det LYS tallet ned - eller opp hos andre. Vet vi hvem som sendte inn for å få endret? Du vet vel kanskje som har føttene innenfor?
Legg inn en kommentar