mandag, april 27, 2009

Seilkurs i sørvestkuling

I helga arrangerte Bodø seilforening sitt årlige seilkurs for nybegynnere. Springer stilte og hadde med seg 4 kursdeltagere. På lørdag blåste det liten kuling hele dagen og seilinga ble kansellert. Derfor tenkte vi å starte litt tidlig på søndag for at det skulle bli mest mulig seiling.

Vi startet ut i omlag 3-4 m/s fra sør. Da vi hadde fått opp seilene var vinde økt til omlag 5 m/s og vi hadde fin seilføring med den lille krysfokka. Då begynte ting å skje raskt. På 7 m/s satte vi inn et rev i storseilet. Før vi var ferdig med det var vinden oppe i 9 m/sek og kort tid etter passerte vi 10 m/sek. Da tok jeg over roret og bestemte meg for å lense inn på havna igjen. Sekunder etterpå var vinden oppe i 14,5 m/s fra sørvest og selv om vi slapp maks ut på storseilet klarte jeg ikke å falle av. Regner med at vinden var oppe i sterk kuling og det gikk ca et halvt minutt før jeg klarte å falle av og lense inn mot moloåpningen.

Den gamle kryssfokkå tålte ikke 20 - 30 sek med blafring og ble nesten revet tvers av ved øverste spile. Den har nok seilt sin siste tur.

Heftig start for kursdeltagerne!

Etter at vi tok ned alle seil og la oss i ly ved slipen på indre havn begynte vinden gradvis å avta mens vi drakk kaffe og pratet om det som skjedde. Vinden ble etterhvert svakere, vi byttet forseil og og vi klarte å gjennomføre en bra økt utover dagen. Alle fikk prøvd seg på alle posisjoner og forsikret meg om at de hadde hatt en fin og svært lærerik dag på havet.

Ingen kommentarer: