tirsdag, september 29, 2009

Min første sisteplass i tirsdagsserien

Da fikk jeg oppleve å seile meg inn til min første sisteplass. Da regner jeg med seilinga på båtene Seabreeze, (Havhesten) og Springer der jeg har seilt som mannskap eller skipper i totalt 6 sesonger. Jeg har vært med å bryte noen ganger, ikke komme i mål før makstiden og jeg har til og med vært med på å bli disket. Når jeg tenker meg om har jeg vel aldri seilt meg inn til en sisteplass i noen regatta på de to båtene jeg har seilt på.

I dag var det kun Frank og meg. Frank har mange gode egenskaper som seiler, men rekkeflesket holder ikke mål. I dag hadde vi trengt 200 kilo til på rekka. Når vi greide å få "kank" på genoaskjøtet et par hundre meter før Lille Svartoksen skjønte vi at dette ville gå dårlig.

Genoaen låste seg fullstendig i en halvstrammet tilstand og det møtte både kløkt og ståpåvilje for å få dette løs. Lucill seilte forbi oss. Vi prøvde å slå samtidig som vi dro det vi greide for å få skjøtet løs. Med hardvindsfokka blir det aldri ordentlig slakk i genoaskjøtet i et slag, og det resulterte i at vi slo "bakk" og greide ikke å slå tilbake.

Krenginga var stor med liten kuling og en del sjø. Vi hadde rett og slett ikke kontroll på båten og Lille Svartoksen nærmet seg. Det var nok bare et minutt unna at vi måtte kappe skjøtet for å gjennvinne styring på båten. Heldigvis løste det seg men vi tapte minst 3-4 minutter på dette. Vi var foran Lucill da det skjedde og var flere minutt bak på rundinga.

Kun 5 minutter skilte oss og Swai som vant. Egentlig ikke verst etter problemene vi hadde.

Ingen kommentarer: